Evropa, Itálie, Řím

Dva dny v Římě

V září jsme se vydali s Tomem navštívit Řím.  Co nás lákalo do Říma kromě jejich národní kuchyně (Toma pizza, mě těstoviny) a vynikající kávy? Samozřejmě památky Říma, které vás zavedou zpět do dob starověku a které máte pár kroků od sebe. A  protože už jsme se vydali do Itálie, rozhodli jsme se rovnou zajet do Neapole, vidět Pompeje a vyšlápnout Vesuv.

PRVNÍ DEN – PROHLÍDKA OKOLÍ

Piazza del Popolo

Po ubytování jsme se vydali s Tomem na Piazza del Popolo, které je jedno z hlavních náměstí v Římě. Na náměstí můžete mimo egyptského obelisku (známý jako obelisk Flamina) vidět také barokní kostely Santa Maria dei Montesanto a Santa Maria dei Maracoli, baziliku Santa Maria del Popolo a také bránu Porta del Popolo, která je vstupní bránou do antického Říma.

Hned tam jsme narazili na chlapíka, který nám strčil růži do ruky, řekl, že je to dárek a po chvíli po vás chtěl peníze. Takových lidí si vůbec nevšímat a ihned je odmítat, protože dokáží být velmi agresivní.

Když už budete na Piazza del Popolo, určitě vyjděte po schodech na Terraza del Pincio, kde se nachází krásný park a odkud je nádherný výhled právě na náměstí.

Piazza di Spagna

Další zastávkou byly ještě ke Piazza di Spagna (španělské schody), na kterých sedělo desítky lidí, kteří se tu setkávali s přáteli. I přes ten dav lidí tu byla příjemná atmosféra. Chvíli jsme s Tomem na schodech poseděli, užívali si atmosféru a poté jsme se vydali k dalšímu bodu našeho programu.

Fontana di Trevi

Fontanu de Trevi je nejkrásnější ze všech římských fontán (a že jich je) a pochopitelně nejvíce obklopená lidmi, takže jsme si ji velmi těžko prohlédli a vychutnali její krásu. Pro atmosféru bez lidí si musíte ráno přivstat.

Říká se, že když do vody ve fontáně hodíte minci, zaručí vám to, že se do Říma opět vrátíte. Další den večer jsme se proto k fontáně vrátili a jednu jsme si tam zvládli, už přes menší dav lidí, také hodit.

Pantheon

Poslední zastávkou byl Pantheon na Piazza della Rotonda. Cestou k Pantheonu jsme obdivovali pouliční umělce, kterých tu je mraky.

Pantheon je nejzachovalejší antickou stavbou v Římě – dnešní podoba pochází z roku 125. V kopuli je otvor o průměru 43 metrů, který měl symbolizovat oko hledící do vesmíru. V mramorové podlaze můžete vidět 22 děr, které slouží k odvádění vody. V Pantheonu se nacházejí například hrobky králů Viktora Emanuela II, Umberta I a také Raffaela.

Určitě nevynechejte prohlídku Pantheonu zevnitř. Vstup je navíc zdarma.

Večerní procházka – Piazza Navona

Večer jsme se vydali na Piazza Navona, které bylo původně antickým stadionem roku 79 př.n.l. Můžete si všimnout, že budovy kopírují jeho tvar. Náměstí je v barokním stylu. Na tomhle náměstí se určitě máte kam koukat. Jsou tu 3 fontány (Fontana dei Fuimi, Fontana del Nettuno a Fontana del Moro) a neskutečná noční atmosféra.

Kde se najíst?

Okolo náměstí Piazza Navona je pár restaurací, ale jak už to na náměstí bývá, jsou dražší, než třeba v uličce a číšníci si vás váží méně než v zapadlé restauraci. My jsme si proto vybrali jednu zapadlejší s názvem “La Pace del Palato”, kde jsme si dali výbornou pizzu a zakončili tak náš den.

DRUHÝ DEN

Na další den jsme si koupili jízdenku na Hop on Hop off autobus (24 hodinový lístek nás stál kolem 28€ pro jednoho), protože jsme se chtěli kouknout po celém Římě, ALE pak jsme toho litovali! Vše je neskutečně blízko, rychleji se dostanete pěšky než autobusem a navíc je všude na co koukat!

Colloseum

Zamířili jsme hned zrána ke Colloseu, abychom se zkusili vyvarovat lidem (nepodařilo se). Vstupenky jsme dopředu koupené neměli, ale u Collosea čekají lidé, kteří vám nabízejí vstupenky do Collosea a rovnou také do Forum Romanum a jsou mnohem levnější, protože dovnitř jdete ve skupině. Nás stály pro 2 osoby 24€. V ceně je průvodce a zároveň se vyvarujete dlouhé frontě!! My jsme je využili, počkali asi 10 minut na skupinu a uvnitř byli ihned. Průvodkyně jsme se zeptali, v kolik je sraz u Fora Romana (kvůli potřebnému hromadnému vstupu) a Colloseum jsme si šli prohlídnout samy. Jakmile jsme se dostatečně pokochali, vydali jsme se k Foru Romanu, u kterého jsme měli sraz asi za hodinu a půl.

Forum Romanum

Počkali jsme před vchodem na skupinu a vešli do nejstaršího místa v Římě. Pokud vás zajímá historie, opravdu doporučuji držet se průvodce. My si o Forum Romanum ale přečetli něco sami a vydali jsme se na procházku tímhle krásným místem.
Z jednoho vršku je nádherný výhled na celé Forum Romanum a Colloseum a vyšlápnutí těch pár schodů za to určitě stojí.

Určitě doporučuji zajít na Piazza del Campidoglio, odkud je krásný výhled na celé Forum Romanum.

Altare della Patria

Po náročné procházce po Foru Romanu jsme se vydali k Altare della Patria, což náš cíl vůbec nebyl, ale když jsme párkrát šli večer kolem, stavba z bílého vápence nás opravdu uchvátila. Dozvěděli jsme se, že je to památník Viktora Emanuela II. Uvnitř památníku je také knihovna, ústav dějin a muzem.

Kde se najíst?

Po cestě na další zastávku jsme v malé uličce zahlídli krásnou útulnou restauraci “Edoardo II”, kde si dal Tom jeho oblíbenou pizzu Salami a já těstoviny arrabbiata.

Castel Sant’Angelo a Vatikán

Využili jsme celodenní jízdenku, kterou jsme měli koupenou a vydali se autobusem od památníku k “Andělskému hradu”. Dříve hrad sloužil jako vězení, dnes se uvnitř nachází muzeum. Kromě sbírek zbraní v něm můžete zhlédnout i cennou kolekci maleb a soch. Z terasy hradu si pak můžete užít jeden z nejhezčích pohledů na celý Řím. Kolem hradu cestou k Vatikánu potkáte dost pouličních umělců

Do Vatikánu míří hodně lidí hlavně kvůli Bazilice svatého Petra. Pokud se toužíte podívat dovnitř, doporučuji vstát velmi brzy a vyhradit si na to minimálně půlku dne, protože je tu každý den pár hodinová fronta. 😀 Nám stačil pohled jen z venku a mohli jsme pokračovat v našem objevování.

V době tzv. Letních nocí na Andělském hradě je možné dostat se jak do „passetta“, Římany nazývaného „er corridore“, tedy do únikové chodby spojující Andělský hrad s Vatikánem, tak také do koupelny Klementa VII i do starého vězení. Všechny tyto části jsou během běžných prohlídek nepřístupné.

Další den jsme se vydali vlakem do Neapole..
Pokračování – Z Říma do Neapole, na Vesuv a do Pompejí...